Näihin digipulmiin suomalaiset etsivät vastausta

Digilaitteen käyttö ei aina suju ongelmitta. Tietokone jumiutuu tai kodin langaton verkko kaatuu. Apua kodin kaikkiin tietotekniikkaongelmiin on kuitenkin saatavilla nopeasti. Elisan asiantuntijat kertovat, mitkä yleisimmät digipulmat suomalaisia mietityttävät.

Elisa Omaguru-asiantuntijat vastaavat päivittäin asiakkaiden digikysmyksiin puhelimitse ja kasvotusten. Tässä suomalaisten yleisimmät digipulmat, joihin Omaguru-asiantuntijat tarjoavat apuaan:

1. Yhteystietojen siirto

Neuvoja yhteystietojen siirtämiseksi laitteelta tarvitaan silloin, kun kyseessä on joko ensimmäisen älypuhelimen hankinta tai vaihto puhelinmerkistä ja ekosysteemistä toiseen.

– Yhteystietojen siirrosta kysytään etenkin palvelupisteillämme. Moni valitsee Omaguru-palvelupisteellä käynnin uuden laitteen ostettuaan, jolloin asiantuntija hoitaa laitteen käyttöönoton kokonaisuudessaan, alusta loppuun, Elisan palvelujohtaja Jukka Lehto kertoo.

Lue: Miten toimia, kun vaihtaa puhelinta?

2. Kotiverkon asentaminen

Myös kotiverkkoja tutkitaan asiakasongelman perusteella, kun asiakas kokee netin pätkivän tai olevan hidas. Jos asiakkaan palveluntarjoaja toteaa yhteyden toimivaksi, rajautuu vika asiakkaan kotiin. Tällöin ollaan usein yhteydessä käytönneuvontaan.

– Kodeissa on koko ajan enemmän laitteita, joiden välittämä liikenne voi ruuhkauttaa kodin nettikaistaa. Tällaisia ovat esimerkiksi yhä suositummat suoratoistopalvelut ja verkkopelaaminen. Tarjoamme asiakkaille parhaat mahdolliset ratkaisut, joilla netinkäyttö käy jatkossa sutjakammin, Lehto sanoo.

Lue: Pätkiikö kodin langaton verkko? Korjaa nämä 4 asiaa

3. Tietoturva

Suomalaisten tietoturvatietoisuus on kasvanut. Omaguru-asiakkaat kysyvät, onko laitteiden tietoturva varmasti ajan tasalla.

– Asiakkaat etsivät Omagurusta usein yleistä tietoturvaneuvontaa. He kaipaavat vinkkejä siihen, mitä kannattaa tietoturvan parantamiseksi huomioida, ja mitä voi ja kannattaa tehdä itse. Neuvonnan lisäksi asiakaspalvelija voi ottaa etätukiyhteyden asiakkaan koneelle. Tällöin varmistutaan siitä, että kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta saadaan nopeasti haltuun, kertoo Lehto.

4. Sähköpostin käyttöönotto

Sähköpostia käytetään yleensä ongelmitta selaimessa käytettävässä webmail-palvelussa. Ongelmia saattaa syntyä, jos sähköpostin halutaan toimivan esimerkiksi mobiililaitteen sovelluksen kautta.

– Sähköpostiasennuksissa eri laitteisiin, sekä tietokoneisiin että mobiililaitteisiin, on useimmiten kyse oikeiden asetusten syöttämisestä. Itse sähköpostiohjelman tai sovelluksen lataaminen sujuu yleensä hienosti, mutta apua tarvitaan usein silloin, kun tarvittavat palvelinasetukset pitää syöttää.

5. Tietokone jumittaa

Omagurua lähestytään usein myös silloin, kun tietokone hidastelee. Yleensä hidastelu johtuu etenkin Windows-tietokoneilla siitä, että käytön myötä koneen muistiin ja rekisteriin tallentuu jatkuvasti lisää tavaraa. Osa tallentuneesta tiedosta on hyödyllistä, mutta osa tarpeetonta, ja kokonaisuudessaan suuri tietomäärä hidastaa laitteen toimintaa. Usein asiakas pohtii, pitääkö tietokonetta huoltaa jollakin tavoin.

– Tietokonetta täytyy huoltaa ja siivota, jotta sen suorituskyky säilyy hyvänä. Kaikkia suorituskykyyn vaikuttavia asioita ei aina huomioida. Omaguru auttaa asiakasta kokonaisuuden hallitsemisessa, ja voi esimerkiksi tehdä asiakkaan koneelle suursiivouksen. Tämä pidentää koneiden elinikää ja auttaa tietokoneen kunnon ylläpitämisessä myös jatkossa, sanoo Lehto.

Lue myös:

Korjaa puhelimen pikkuviat itse

4 vinkkiä avuksi kun kone jumittaa

Nämä tietoturvauhat koskettavat sinua.