Pojat haluavat lukemisesta sosiaalisempaa

Miten saada nuoret miehet lukemaan? Elisan WORD-hanke kehittää yhdessä nuorten miesten kanssa palveluja, joilla lukemisesta tulisi houkuttelevampaa. Lue, miten projekti etenee ja mitä siitä on opittu.

Teksti: Hanna Kangasniemi

Miksi nuoret miehet pitää saada lukemaan?

”Tyttöjen ja poikien lukutaidossa on yhä selvä ero: Vaikka suomalaiset nuoret ovat pärjänneet hyvin PISA-tutkimuksissa, jopa 20 prosentilla 16−18-vuotiaista miehistä on niin isoja vaikeuksia lukemisessa, että se haittaa työelämään hakeutumista. Elisa halusi ottaa vastuuta lukemistaidon edistämisessä ja etsiä ratkaisuja ongelmaan yhdessä nuorten kanssa”, kertoo palvelumuotoilija Akseli Anttila, joka oli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa WORD-työpajoja nuorille.

Miten WORD-hankkeessa haetaan ratkaisuja nuorten miesten lukemisongelmaan?

”On tärkeää ymmärtää ilmiöiden taustalla olevia asioita, jotta niihin voi vaikuttaa. Esimerkiksi lukutaidon hiipumisen taustalla olevia ilmiöitä on tutkittava yhdessä niiden kanssa, joita se koskettaa. Siksi otimme nuoret itse mukaan pohtimaan, mikä lukemisessa innostaa ja mitkä asiat voivat olla lukemisen esteenä.

Tavoitteena oli työpajojen avulla tuottaa ideoita palveluihin, jotka innostaisivat lukemiseen. Pojat saivat itse ideoida palvelumuotoilijoiden kanssa yhteistyössä palveluita, jotka innostaisivat heitä itseään lukemiseen. Hanke sisältää useita työpajoja, joissa tutkitaan ja testataan näitä malleja askel askeleelta. Kerralla ei ole tarkoitus tulla valmista,mutta joka vaiheesta opitaan”, Anttila kertoo.

Mitä opitte nuorilta lukemisinnon hiipumisen syistä?

”Nuoret kertoivat, että heidän on vaikeaa päästä käsiksi heitä innostavaan kirjallisuuteen. Moni ei tiedä, mistä ja miten löytää juuri itseä innostavaa lukemista. Jos vaikka Zlatanin elämäkerta kiinnosti, eikä uutta vastaavaa luettavaa löydy, lukeminen voi jäädä. Nuoret kaipaavat kirjasuosituksia ikäisiltään ja oman sukupolvensa mielipidevaikuttajilta. Myös kirjojen saatavuus voi olla lukemisen este, jos kirjaa ei ole varaa ostaa itse ja se ei ole helposti saatavilla esimerkiksi kirjastosta.

Pienelle osalle lukeminen voi olla myös oikeasti vaikeaa. Pitkät tekstit ja vaikeita käsitteitä sisältävät kirjat voivat jäädä lukematta. Lukemisesta pitäisi saada onnistumisen fiilis, tai se jää. Esimerkiksi kännykkäpelaaminen tuo nopeita palkintoja ja palautetta. Siihen verrattuna nuorelle pitkän kirjan lukeminen voi olla haaste”, Anttila kertoo.

Mikä motivoi nuoria miehiä lukemaan?

”Pajojen pohjalta selvisi, että nuoret haluaisivat sosiaalisempaa ja interaktiivisempaa lukemista. He haluaisivat yksin lukemisen sijaan keskustella teksteistä ikätovereiden kanssa ja kuulla, mitä mielipidevaikuttajat lukevat. Lukemiseen kannustaa myös, jos se koetaan jollain tavalla palkitsevaksi. Palkitsevaa voi olla palautteen saaminen.

Sisältöinä nuoria kiinnostivat tekstit, joilla on yhteys todelliseen elämään ja nuorten kokemuksiin, pojilla myös historiaan”, Anttila sanoo.

Mitä tähän mennessä on saavutettu?

”Meillä on kuusi hienoa ideaa lukemiseen innostaviksi palveluiksi. Elisa Kulmassa järjestetyssä työpajassa nuoret miehet ympäri Suomea ideoivat muun muassa pelillisiä lukemisen tapoja, interaktiivista ja yhteisöllistä tekstien tuotantoa ja lukemista, vertaisryhmien kirjasuosittelupalveluita ja paikkoja, mistä voisi saada ilmaiseksi kirjoja lainaan tai vaikkapa luetusta kirjasta bonuskirjan palkinnoksi. Ideoissa näkyy tarve vuorovaikutteisuuteen ja yhteydenpitoon lukemisen tiimoilta. Kaikki ideat sisältävät ajatuksen, että lukemisesta tai tekstin tuottamisesta saa tavalla tai toisella palautetta tai palvelun kautta pääsee vuorovaikutukseen muiden kanssa. Ideoihin voi tutustua Elisan verkkosivuilla”, Anttila vinkkaa.

Miten WORD-hanke etenee, ja mikä on sen seuraava tavoite?

”Tällä hetkellä keräämme nuorilta palautetta ideoista sosiaalisen median, kuten Instagramin kautta. Poikien ideoita työstetään seuraavaksi aikuisten − opettajien, tekstintuottajien ja kustantajien − työpajassa. Toiveena on saada aikaan vähintään yksi toimiva palvelu lukemisen tukemiseksi.

Olemme saaneet myös yhteistyössä Lukukeskuksen kanssa setin tekstejä, joita ovat tuottaneet jalkapalloilija Sebastian Sorsa, vapaaottelija Teemu Packalén sekä rap-artistit Mikko Sarjanen ja Shaka Kampara. Tekstit voi ladata ilmaiseksi Elisa Kirjan sovelluksesta ja toive on, että ne löytäisivät tiensä myös koulujen oppitunneille.”

Lue lisää Word-projektista ja Kulman Word Design Campista.