Viisi vinkkiä myyvään työnhakuun LinkedInissä

Pelkkä LinkedIn-profiilin luominen ja päivittäminen ei enää riitä. Jos haluat kiinnostavan työpaikan, kannattaa verkostoitua, keskustella aktiivisesti ja toimia kuin myyjä. Lue Elisan rekrytointipäällikkö Juho Toivolan LinkedIn-vinkit.

Teksti: Hanna Kangasniemi

1. Verkostoidu ja näytä kiinnostuksesi sekä aktiivisuutesi

Jos olet kiinnostunut tietyn alan yrityksestä työnantajana, kannattaa verkostoitua kyseisellä toimialalla vaikuttavien kanssa.

Verkostoituminen tapahtuu parhaiten perehtymällä alan ja yrityksen toimialan keskeisiin keskusteluihin ja osallistumalla niihin alan ihmisten ja yritysten LinkedIn-seinillä. Keskusteluihin pääsee, kun alkaa seurata itseä kiinnostavia ihmisiä ja yrityksiä.

Kannattaa pyytää kontakteiksi myös kiinnostavan yrityksen toimitusjohtajaa tai rekrytointipäällikköä sekä alan vaikuttajia. Kontaktipyyntöihin on hyvä aina liittää saateviesti, jossa kertoo, miksi on yhteydessä, missä on ehkä tavannut aiemmin. Lyhyt viesti riittää. Kun kontaktiyhteys on luotu, voi ilmaisessakin LinkedInissä lähettää yksityisiä viestejä.

2. Ole rohkea ja profiloidu mielipiteillä

Keskustelua ei pidä pelätä. LinkedInissä on paljon väkeä ja massasta erottuu rohkeilla ja perustelluilla mielipiteillä. Mieti, miten haluat profiloitua ja osallistu keskusteluun selkeillä näkökulmilla.

Kiinnostavan yrityksen tai sen johtajien seinillä voi osallistua keskusteluun kommentoimalla ja kantaa ottamalla. Jos sinulla on ideoita esimerkiksi toimialan kehittämiseen, voit nostaa seinäkeskusteluissa esille asioita, joilla ongelmia voi ratkaista ja tekemistä jalostaa.

3. Perustele väitteesi faktoilla

Keskustelunavaukset ja väitteet kannattaa aina perustella faktoilla. Vain siten herättää mahdollisen työnantajan kiinnostuksen. Näytä asiantuntemuksesi ja perehtyneisyytesi perustelluin faktoin ja lähtein. Jos sinulla ei ole taustatukena omaa kokemusta tai tutkimusta, käytä uskottavia lähteitä.

Esimerkiksi yrityksen IT-tehtäviin pyrkivä voi kertoa näkemyksiään siitä, miten IT-kuluja voidaan vähentää yrityksissä ja jakaa siitä perusteltua asiatietoa.

4. Kerro onnistumisistasi

Uskottava työnhakija kertoo ja näyttää, miten on onnistunut tehtävissä, joita havittelee. Näytöt voi kirjata esimerkiksi oman opinto- tai työpaikkahistorian esittelyn yhteydessä tehtyjen projektien ja saavutusten luettelona LinkedInin työpaikkahistoriaosuudessa. Pelkkä työpaikan nimi, työtehtävä ja työssäoloaika kertovat vähän osaamisesta. Työssä onnistumiset ovat konkreettisia.

Hyvä tapa esittää osaamistaan ja onnistumisiaan on pyytää suositteluja (Recommendations). Ne kannattaa pyytää nimenomaan sellaisista asioista, joilla on merkitystä työnsaamisen kannalta. Pelkkä ”kiva työkaveri” -tyyppinen suosittelu ei palvele tarkoitusta.

Onnistuneet projektit ja saavutukset kannattaa myös linkittää omalle LinkedIn-sivuille.

5. Vie työnhaku maaliin

Kun olet saanut haluamasi kontaktit ja osallistunut keskusteluihin, on aika olla yhteydessä. LinkedInin chat-toiminto on hyvä keino aloittaa keskustelu. Kannattaa olla suoraan yhteydessä yrityksen johtajiin. Keskusteluissa voit esimerkiksi kertoa ajatuksistasi ja kiinnostuksestasi kehittää toimialan ja yrityksen toimintaa. Voit kertoa, miksi ja miten juuri sinä voisit olla hyödyksi yritykselle. Kun keskusteluyhteys on luotu, onkin jo aika ehdottaa puhelinyhteyttä tai tapaamista, ja siirtyä LinkedInistä seuraavalle tasolle.

Elisan rekrytointipäällikkö Juho Toivola oli puhumassa 27.4.2017 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluiden järjestämässä LinkedInin käyttö työnhaussa -koulutuksessa Kauppakorkeakoulun opiskelijoille. Muita kouluttajia tilaisuudessa olivat asiantuntijat Tanja Makkonen ja Annemari Rautio ura- ja rekrytointipalveluista. Juho Toivolan osallistuminen oli osa Kauppakorkeakoulun ja Elisan yhteistyötä.

Oliko artikkelista sinulle hyötyä:
0/5