Apple-keräilijä: ”Olen kuluttanut koneisiin kuusinumeroisen summan”

Montereyssa Kaliforniassa asuva Hap Plain kerää harvinaisia Apple-tuotteiden prototyyppejä.

Hap Plain, 29, työskentelee huoltoneuvojana japanilaisen autovalmistaja Toyotan luksusautomerkki Lexuksella. Vapaa-aikanaan hän korjaa vanhoja autoja ja tietokoneita.

“Apple on ainutlaatuinen yritys. Arvostan Applen saavuttamaa kulttiasemaa. Applella on enemmän seuraajia ja faneja kuin millään muulla teknologiayrityksellä, ja minä olen yksi heistä.

Kun valmistuin collegesta, pidin välivuoden. Ansaitakseni vähän rahaa aloin korjata vanhaa Power Mac G4 Cube -tietokonetta. Cube sai minut innostumaan Applesta. Olin 8. luokalla kun se tuli markkinoille, mutta se oli tuolloin aivan liian kallis kaltaiselleni koululaiselle. Hakkeroin vanhan koneen ja asensin siihen paremman prosessorin, kuitenkin niin että koneen alkuperäinen luonne säilyi.

Nautin puuhasta ja käsillä tekemisestä todella paljon. Sitten törmäsin Craigslist-nettihuutokaupassa vanhaan, läpinäkyvään Applen Mac SE-koneeseen. Kone oli ollut myyjällä 20 vuotta. Tein myyjän kanssa vaihtokaupat. Hän sai tunnearvoltaan korkean mutta toimimattoman koneen tilalle koneen, jota hän pystyi käyttämään.

Tein lisää tutkimusta ja tajusin miten harvinaisen koneen olin saanut käsiini. Nyt kokoelmassani on arviolta 150-250 Apple-prototyyppiä. Rahaa olen kuluttanut koneisiin varmaankin kuusinumeroisen summan. Joka sunnuntai käynnistän kaikki koneet 20 minuutiksi, jotta ne pysyvät toimintakunnossa.

Syvä kiintymykseni Appleen syntyi 18-vuotiaana, kun myin ensimmäisiä iPhone-puhelimia kesätöikseni. Arvostan Applen yrityskulttuuria ja innovatiivisuutta. Applen kaltaiset yritykset voivat todella muuttaa sitä, miten me elämme ja teemme työtä. Applen tuotteiden design on eleganttia ja yksinkertaista. Niitä on jokaisen helppo käyttää, mutta halutessaan käyttäjä saa laitteista paljon irti. Keräilijälle myös flopanneet tuotteet kuten 1990-luvulla markkinoille tuodut Apple-TV:n ensimmäiset mallit ovat kiinnostavia. Tuote oli lanseeraushetkellä yksinkertaisesti liian edellä aikaansa.“