Tehoa lenkkeilyyn urheilukellolla

Oikea vauhti tekee lenkkeilystä tehokasta. Juoksua ohjaavat parhaiten sykettä mittaavat urheilukellot. Testasimme neljä juoksijan apuvälinettä.

Teksti: Matti Lintulahti

Lenkkeilystä tulee nautintoa ja tuloksia syntyy, kun vauhti on oikea. Mikään ei tapa varmemmin alkanutta intoa lenkkeilyyn kuin liian nopea vauhti.

Sykettä mittaavat urheilukellot ovat kehittyneet pelkästä sykkeen mittaamisesta monipuolisiksi rannetietokoneiksi, jotka mittaavat sykkeen lisäksi muun muassa juostua matkaa ja aikaa, harjoituksen tehoa ja palautumisaikaa. Ne näyttävät kartalla juoksureitin ja osaavat myös opastaa vieraassa kaupungissa sopivalle juoksureitille. Urheilukelloon voi ohjelmoida oman harjoitusohjelman ja niissä on useimmiten sisäänrakennettu kuntotesti, jonka avulla voi seurata kehitystään.

Tyylitietoisen juoksijan rannetietokone

Garmin Fenix 5 ja 5S

Mikä: Monipuolinen, 2017 julkistettu urheilukello, joka sopii kaikenlaiseen kuntoiluun, liikkumiseen ja ulkoiluun. Garmin Fenix 5 sisältää myös älykellon ominaisuuksia eli sillä voi nähdä muun muassa ilmoitukset sähköposteista ja Facebook-päivityksistä. Kellolla voi myös valita mitä älypuhelimessa olevaa musiikkia lenkillä kuuntelee.

Arvio: Garmin Fenix 5 on nopea ja helppo ottaa käyttöön suoraan paketista, kunhan varmistaa, että urheilukellon akussa on riittävästi virtaa. Testilaitteissa oli valmiina virtaa yhden harjoituksen kestoon ennen lataustarvetta. Pikaohje auttaa käytön alkuun, mutta suuri määrä erilaisia ominaisuuksia vaatii aikaa tutustumiseen. Kellon ominaisuuksien opiskelu kannattaa, jotta niistä saa kaiken irti. Myös Garmin Connect -sovellus kannattaa ladata omaan älypuhelimeen. Sovelluksen antamat ohjeet auttavat oman kunnon seuraamisessa ja kehittymisessä.

Juoksuharrastusta aloittavalle suoraan ranteesta mitattava sykemittari on kätevä. Juostessa on helppo nähdä syke ja onko oma juoksutahti tarpeeksi hidas aerobiseen kestävyysharjoitteluun. Kello kertoo myös kätevästi palautumisajan ja muun aktiviteetin kuten päivässä käveltyjen askeleiden määrän. Vertasimme Garminin ranteen sykemittausta perinteiseen rinnan ympäri asetettavaan sykemittariin (Vertailulaitteena Suunto Ambit 3 Peak HR). Garmin reagoi nopeisiin sykkeenvaihteluihin pienellä viiveellä, eikä se ole niin tarkka kuin rinnan ympäri asetettava sykemittari. Testissä tykästyimme erityisesti ulkonäköön monipuolisuuteen ja sykkeen mittaukseen ranteesta.

Kenelle sopii: Tyylitietoiselle ja monipuolista urheilukelloa kaipaavalle juoksijalle, joka haluaa älykellon ominaisuudet samassa paketissa. Garmin Fenix 5S on naisille sopiva vähän pienempi malliversio samoilla ominaisuuksilla kuin isompi Fenix 5.

Hinta: 648,72 €

Tutustu laitteeseen

Helppo apuväline kaikentasoisille juoksijoille

Polar M430

Mikä: Erityisesti juoksemiseen ja pyöräilyyn suunniteltu, vuonna 2017 julkistettu urheilukello, joka mittaa ranteesta sydämen sykkeen tarkasti. Kello mittaa päivittäisen aktiivisuuden, kuten askelmäärän, lisäksi myös unen laatua.

Arvio: Polar M430 käyttöönotto vaatii Polar Flow -kuntoilu- ja treenipalveluun kirjautumista joko tietokoneella tai älypuhelimen sovelluksen avulla. Käyttöönoton jälkeen urheilukellon käyttö on erittäin helppoa ja se kertoo selvästi ja nopeasti juoksun oikein tason ja juoksuharrastuksen edistymisen. M430-urheilukellosta on karsittu kaikki ylimääräinen, joten sen käyttö on helppoa ja suoraviivaista.

Kello mittaa sydämen sykkeen ranteesta lähes yhtä tarkasti kuin perinteinen rinnan ympärille puettava sykemittari (vertailulaitteena käytimme Suunto Ambit 3 Peak HR -urheilukelloa). Älypuhelimeen ladattava Polar Flow -sovellus, kellon aktiivisuusmittari ja unenlaadun mittarit tekevät tästä kellosta mainion kuntoilun ja oman itsensä fyysisen hyvinvoinnin mittaamisen apuvälineen. Kokonaisuus tekee Polar M430:sta koukuttavan urheilukellon, jota haluaa käyttää muutoinkin kuin kuntoilun aikana. Testissä tykästyimme erityisesti helppokäyttöisyyteen, kuntoilun tason ohjaamiseen ja tarkkaan sykkeen mittaukseen ranteesta.

Kenelle sopii: Niin aloitteleville kuin kokeneemmillekin kuntoilijoille, jotka haluavat helppokäyttöisen kuntoilua ohjaavan apuvälineen. Unen laadun mittaus, joka puuttuu muista testin urheilukelloista, on mainio lisä ominaisuuksiin.

Hinta: 188,64 €

Tutustu laitteeseen

Tarkkaa sykkeenmittausta kaipaavalle juoksijalle

Suunto Ambit3 Run HR

Mikä: Juoksuharjoitteluun suunniteltu ja tarkoitettu kaksi vuotta sitten myyntiin tullut urheilukello, joka luottaa tarkkaan sydämen sykemittaukseen erillisen rinnan ympärille asetettavan sykevyön avulla.

Arvio: Suunto Ambit3 Run on helppo ottaa käyttöön: kunhan virtaa riittää, urheilukello on valmis käyttöön parissa minuutissa. Erillinen rinnan ympärille asetettava sykevyö täytyy ennen käyttöä yhdistää kellon kanssa. Yhdistäminen tarvitsee tehdä vain kerran. Erillisen sykevyön etuna ranteesta tapahtuvaan sykemittaukseen verrattuna on tarkkuus. Lisäksi sydämen sykkeen mittaus uinnin aikana onnistuu varmemmin ja paremmin kuin ranteesta tapahtuva mittaus.

Juoksun aikana Suunnosta on helppo seurata niin matkaa, aikaa kuin sydämen sykettä, mikä varmistaa kehittymisen kannalta optimaalisen juoksuvauhdin. Juoksun jälkeen kello kertoo palautumisajan ja juoksun suoritustason. Suunnon Ambit3 Runiin voi ladata Suunnon Movescount-palvelusta sovelluksina muun muassa harjoitusohjelmiapuolimaratonin tai maratonin harjoitteluun. Älypuhelimeen ladattavan Suunto Movescount -sovelluksen avulla voi seurata oman harjoittelun edistymistä ja olla yhteydessä Movescount-yhteisön jäseniin. Testissä tykästyimme erityisesti tarkkaan sydämen sykkeen mittaukseen.

Kenelle sopii: Juoksemiseen keskittyvälle kuntoilijalle, jolle tärkeää on tarkka sykkeen mittaus rinnan ympärille asetettavan sykevyön avulla.

Hinta: 228,96 €

Tutustu laitteeseen

Montaa muutakin lajia harrastavalle juoksijalle

Suunto Spartan Sport Wrist HR

Mikä: Monipuoliseen urheiluun suunniteltu ja tarkoitettu, keväällä 2017 myyntiin tullut, urheilukello mittaa sykkeen ranteesta ja sisältää värillisen kosketusnäytön.

Arvio: Suunto Spartan Sport Wrist HR on yksinkertainen ottaa käyttöön: urheilukello pois myyntipakkauksesta, muutamat perusasetukset kuntoon ja kello on valmis ensimmäisellä juoksulenkille. Juoksun aikana Suunnosta on helppo seurata niin matkaa, aikaa kuin sydämen sykettä. Kosketusnäyttö helpottaa harjoituksen aikana kertyvän kuntoilutiedon selaamista: vain sipaisu sormella kelloon, ja näytön tiedot vaihtuvat. Juoksun jälkeen kello kertoo selkeästi palautumisajan. Älypuhelimeen kannattaa ladata Suunto Movescount -sovellus, jonka avulla voi seurata oman harjoittelun edistymistä ja olla yhteydessä Movescount-yhteisön jäseniin.

Kello mittaa sydämen sykkeen ranteesta lähes yhtä tarkasti kuin perinteinen rinnan ympärille puettava sykemittari (vertailulaitteena käytimme Suunto Ambit 3 Peak HR -urheilukelloa). Nykytrendin mukaisesti myös kello näyttää päivittäisen aktiivisuuden ja laskee askelmäärät, tosin myönteisesti yläkanttiin. Spartan Sport kelloon on valmiiksi ohjelmoitu yli 80 urheilulajia valittavaksi sekä mahdollisuus mitata montaa lajia saman kuntoilukerran avulla. Tämä ominaisuus on erityisen tärkeä triathlonin harrastajille. Testissä tykästyimme kätevään kosketusnäyttöön, helppoon sykkeen mittaukseen ranteesta ja kuntoilun tason ohjaamiseen.

Kenelle sopii: Montaa lajia harrastavalle triathloniin tähtäävälle juoksijalle, joka haluaa mitata helpolla tavalla samassa harjoituksessa useaa eri lajia. Kosketusnäyttö, joka puuttuu muista testin laitteista, helpottaa urheilukellon käyttöä.

Hinta: 498,96 €

Tutustu laitteeseen

Näin saat kaiken irti urheilukellosta

Kolme vinkkiä, miten saat kaiken irti valitsemastasi kuntoilun apuvälineestä.

1. Tutustu eri ominaisuuksiin perusteellisesti

Vaikka jokaisen urheilukellon saa kohtuullisen nopeasti ja helposti mukaan ensimmäiselle lenkille, kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa kellon eri ominaisuuksien opetteluun. Vain siten saat kaiken hyödyn irti kellosta.

2. Lataa kellon mukana tuleva kuntoilusovellus älypuhelimeesi

Jokaisella urheilukellon valmistajalla on oma kuntoilusovellus älypuhelimeen. Se kannattaa ladata ja ottaa käyttöön, koska sovelluksen antamat ohjeet auttavat oman kunnon seuraamisessa ja kehittymisessä.

3. Lataa kellon akku säännöllisesti

Vaikka urheilukellojen akkujen kesto kehittyy jatkuvasti, mikään ei ärsytä enempää kuin kesken harjoittelun sammuva kello. Urheilukellojen sykemittaus ja gps-paikannus kuluttavat akkua kohtuullisen nopeasti, joten kannattaa opetella rutiini ladata urheilukellon akku säännöllisesti. Tavalliselle kuntoilijalle riittänee kerran kahdessa viikossa, aktiiviselle liikkujalle kerran viikossa.

Lue lisää aiheesta:

Apuvälineet aktiiviselle liikkujalle.

Testasimme hyvinvointisormuksen.

Lisää virtaa elämään hyvinvointisovelluksilla.