Suomidraama kiinnostaa maailmalla: Ivalo on kansainvälisen tason rikossarja

Suomalaiset draamasarjat kiinnostavat nyt maailmalla. Sarjoja on myyty ulkomaille Sorjosesta Karppiin ja kansainväliset sarjojen ostajat jonottavat katsomaan suomalaisuutuuksia, kuten Bullets ja Ivalo. Mistä on kyse?

Teksti: Hanna Kangasniemi Kuvat: Yellow Film & TV, Vertigo Production

Kymmenosainen, joulukuussa Elisa Viihteessä alkava Ivalo on yksi suurimpia draamasarjatuotantoja, mitä Suomessa on koskaan tehty. Se näkyy ja kuuluu niin kuvissa kuin laadussa, joka on kansainvälistä tasoa hienoine digitaalisine efekteineen. Sarjaa on tehty hartaasti ja huolella. Kuvauspäiviä sekä resursseja on ollut yli kaksinkertaisesti keskivertoon suomalaissarjaan verrattuna.

Elisa Viihteen alkuperäissarjat Ivalo ja Bullets ovatkin keränneet maailman tv-sarjamarkkinoilla huomiota. Molemmat valittiin kevään 2018 MIPTV-tapahtumassa kuuden kiinnostavimman kansainvälisen draaman joukkoon. Lisäksi Elisa Viihteen kevään 2019 draama Kaikki synnit on valittu Göteborgin elokuvajuhlien tv-draamakilpailuun Suomen ehdokkaana kilpailemaan Nordisk Film & TV Fond -palkinnosta.

Bullets Elisa Viihde
Bulletsin kuvauksissa liikuttiin maailmalla.

Laatudraamalle on valtava kysyntä

Ivalon tuottaneen Yellow Films & TV:n fiktiovastaava Jarkko Hentula on nähnyt työssään alan nopean muutoksen. Nykyaikaisten, verkossa toimivien viihdepalveluiden, kuten Netflixin ja Elisa Viihteen, myötä katsominen on vapautunut ajasta ja paikasta. Hyvän katsottavan kysyntä on lisääntynyt suosion myötä ja kasvattanut samalla vaatimuksia.

“Katsojat ovat vaatineet palveluihin yhä kiehtovampaa uutta katsottavaa. Katsojien toiveita ovat sitten seuranneet parhaat tekijät. Siksi olemme saaneet nähdä ihan uudenlaisia sarjoja, joissa esimerkiksi mafiapomo käy terapiassa (Sopranos) tai kanadalaisen feministikirjailijan dystopiat visualisoituvat (Handmaid’s Tales). Nykyään kiinnostavimmat draamat nähdäänkin usein suoratoistopalveluissa, ja ne ovat alkuperäistuotantoja. Uusia tekijöitä sarjoille haetaan nyt ympäri maailman, myös Suomesta ja se lisää työllisyyttä meilläkin”, sanoo Hentula.

Suomalaisten osaajien digiefektejä Ivalossa

Uskottavuus syntyy näyttävyydestä ja laadusta sarjojen kaikilla tasoilla. Ivaloakin käsikirjoitettiin pitkään ja useamman kirjoittajan voimin. Ivaloon on käytetty myös ennätysmäärä kuvauspäiviä, jotta on saatu visuaalinen ilme korkeatasoiseksi ja näyttelijäsuorituksista kaikki irti. Jarkko Hentulan mukaan näyttelijöiden kanssa kuvattiin kokonaista 100 päivää ja päälle muut kuvaukset. Ulkokuvauksia oli mm. Ivalossa, Inarissa, Nuorgamissa ja Jäämeren rannalla Norjassa.

Kaikki ei kuitenkaan ole sitä, miltä näyttää. “Kutsuvierasnäytöksessä joku kysyi, miten pääsisi sarjassa näkyvään Kaunispään huipulla sijaitsevaan loistohotelliin. Kyseessä on Arctic Resort, joka on olemassa vain digitaalisena luomuksena. Suomalainen efektifirma Troll vastaa sarjan VFX-efekteistä ja on toteuttanut paitsi hotellin, myös erikoislaatuisen huvilan Murmanskiin. Osa helikoptereista on myös digiversioita, eivät kaikki, mutta sitä ei katsojan silmä erota”, Hentula lupaa.

Rahaa ja aikaa Ivalossa on tarvittu monenlaiseen. Pelkästään hotelliöitä kertyi pohjoisessa 3000 kappaletta ja aterioita kului 5000. Kun kuvauksissa oli mukana 30 moottorikelkkaa, erilaisten ajoneuvojen hinauspalveluitakin jouduttiin tilamaan kokonaiset 30 kertaa. Rahaa kului myös ostoksiin, kuten porojen, lumentamppauslaitteiden ja kameroiden toppatakkien hankintaan.

Ivalo Elisa Viihde
Ivalon lukuisat kuvauspäivät näkyvät korkeatasoisena laatuna.

Audiovisuaalinen ala kasvaa työllistäjänä

“Kunnon budjetit ja monikansallinen rahoitus lisäävät sarjojen uskottavuutta kansainvälisten jakelijoiden silmissä”, sanoo suomalaisten draamasarjojen kansainvälistymistä tutkinut Eerika Vermilä mediatutkimus- ja konsultointiyritys Medialogista.

Samaa mieltä on myös tuotepäällikkö Merja Salonen Business Finlandista, joka hallinnoi niin sanottua audiovisuaalisen alan tuotantokannustinta. Se on tarkoitettu kansainvälityksen levityksen saaville suomalaisille sarjoille, elokuville ja animaatiotuotannoille ja Suomessa kuvattaville kansainvälisille tuotannoille. Tuotantotuki kattaa 25 prosenttia sarjojen Suomessa syntyneistä tuotantokustannuksista. Myös Ivalo on saanut tätä tukea. Lisäksi rahaa on tullut myös mm. Suomen elokuvasäätiöltä ja ulkomaisilta rahoittajilta. Sarjan päärahoittaja on Elisa Viihde.

“Tuotantoon saadulla tuella on työllistävä ja alan kasvua ja kansainvälistymistä edistävä vaikutus. Kun tuotantoja vielä kuvataan pitkin Suomea, tuki auttaa myös paikallisia yrittäjiä ja lisää matkailua”, Salonen luettelee.

Hänen mukaansa suomalaiset sarjat ovat myös näyteikkunoita suomalaiseen osaamiseen näyttelijäntyöstä vaikkapa Ivalon digitaalisiin efekteihin asti.

Ivalossa yhdistyvät kotimainen ja kansainvälinen osaaminen. Elisa Viihde toi oman kansainvälisen tekijätiiminsä tuotantoon. Ohjaaja Hannu Salonen on puolestaan ansainnut kannuksensa Saksassa ja houkutti mukaan saksalaisen rahoittajan.

Niin Salonen kuin Hentulakin pitävät tärkeänä, että uusille sarjoille löytyy kotimaisia tilaajia, joilla on halua ja uskallusta kansainvälisille markkinoille.

Hentula ja Salonen kiittelevät Elisa Viihteen uraauurtavaa roolia kotimaisena alkuperäissarjojen tuottajana, joka on nopeasti lähtenyt tavoittelemaan myös kansainvälisiä markkinoita. Niin Eerika Vermilä, Merja Salonen kuin Hentulakin uskovat, että paikallisille mutta universaaleja teemoja käsitteleville draamasarjoille on kasvava kysyntä myös tulevaisuudessa.

“Avioero Iranissa on ihan yhtä koskettava kuin Amerikassakin”, Hentulaa kuittaa. Kielirajoilla ei enää ole samaa merkitystä kuin ennen.

 

Oliko artikkelista sinulle hyötyä:
4/5