Sporttisovellus viidelle erilaiselle liikkujalle

Oletko kiireinen, tavoitteellinen tai kulkemistaan reiteistä kiinnostunut liikkuja? Testasimme sporttisovelluksia ja valitsimme viisi kiinnostavinta. 

Teksti: Emma Lammela

Kiireiselle

7 minute workout

Mikä: Tehokkaisiin intervallijaksoihin perustuva harjoitusohjelma, joka sisältää 12 koko keholle suunnattua lihaskuntoliikettä. Kutakin liikettä suoritetaan 30 sekunnin ajan. Liikkeiden välille jää kymmenen sekunnin tauko. Sovellus ilmoittaa vaihdoista kätevästi äänimerkein.

Millainen? Äänimerkit helpottavat intervallitreenin tekemistä huomattavasti, kun kelloa ei tarvitse erikseen kytätä. Liikkeet rasittavat tasaisesti koko vartaloa, ja seitsemän minuuttia treenille löytyy varmasti todella kiireisenkin henkilön päivästä.

Sovellus voisi esimerkiksi äänimerkein kannustaa tekemään mahdollisimman monta toistoa kutakin liikettä. Itseään liikunnan parissa haastaneelle on tuttua puristaa itsestään irti maksimimäärä toistoja, mutta vähemmän liikkunut saattaa tarvita lisäkiritystä. Ohjeet liikkeiden suorittamiseksi voisivat myös olla selkeämmät – video-ohje voisi olla liikkeitä tuntemattomalle selkeämpi kuin pelkät kuvat tikku-ukoista.

Hinta: Ilmainen.

itunes

android

kNuGG3DJeBs2cRUt4V-ymXctfga7ASQ13vvZt6eRDZU

Musikaaliselle

PaceDJ

Mikä: Juoksumusiikin rytmittäjä. Valitsee musiikin joko lenkkeilijän vauhdin mukaan tai ohjelmaan asetettujen tavoitteiden, kuten tavoitesykkeen mukaan.

Millainen? Hauska kirittäjä lenkille. Applikaation nettisivuilla on myös vinkkejä soittolistoista, jos lenkkeilijä kaipaa musiikkisuosituksia. Palvelu ohjaa kätevästi ohjaamaan suositellut kappaleet iTunesista. Sovellus käyttää vain puhelimeen ladattuja kappaleita, eli esimerkiksi Spotify-soittolistojen hyödyntäminen ei onnistu.

Hinta: Ilmainen.

itunes

android

ThinkstockPhotos-521832365

Tavoitteelliselle

Nike+ Training Club

Mikä: 15, 30 tai 45 minuutin kiertoharjoitteluohjelma. Sarjoja sekä aloittelijoille että edistyneemmille liikkujille.

Millainen? Sovellus antaa harjoitteluohjelman sen mukaisesti, haluaako käyttäjä hoikistua, kiinteytyä, keskittyä tiettyyn lihasryhmään vai kasvattaa voimaa. Sarjat yhdistelevät sekä voima- että aerobista harjoittelua. Liikkeet tulevat nopeasti tutuiksi motivoivien videoiden avulla – mallia näyttävät nimittäin timmit urheilijat. Tällä sovelluksella treeni todella tuntui seuraavana päivänä. Edistyneempien liikkujien sarjoilla paljon liikuntaa harrastava testaaja sai lihaksensa maitohapoille.

Hinta: Ilmainen.

itunes

android

Hyötyliikkujalle

Moves

Mikä: Kätevä applikaatio päivittäisen aktiivisuuden tarkkailuun.

Millainen? Sovellus seuraa ja tallentaa kaiken liikkeen kävelemisestä juoksuun ja pyöräilyyn. Moves on koko ajan päällä, joten sitä ei tarvitse erikseen kytkeä päälle, eikä siihen tarvitse myöskään kirjautua. Päivän päätteeksi voi katsoa, kuinka aktiivinen tulikaan oltua. Vaikka sovellus on koko ajan käynnissä, ei se kuluttanut testaajan puhelimen akkua merkittävästi.

Aivan aina sovellus ei kuitenkaan osu oikeaan, vaan luokittelee kovavauhtisimman osan juoksulenkistä pyöräilyksi. Tämä ei kuitenkaan juuri haitannut, ja suuntaa-antavana sovelluksena Moves onkin huippuluokkaa.

Hinta: Ilmainen.

itunes

android

ThinkstockPhotos-487415776

Reittejään seuraavalle

Sports Tracker

Mikä: Ohjelma laskee lenkkiin käytetyn ajan, kilometrit, keski- ja maksiminopeuden sekä kulutetut kalorit.  

Millainen? Ohjelma on suomenkielinen ja siksi erittäin helppokäyttöinen. Ohjelma tuntuu tunnistavan esimerkiksi korkeuden vaihtelut reitillä melko tarkasti. Tämän vuoksi luottamus myös reitin pituuden oikeellisuuteen kasvaa.  Applikaatiossa lisäksi mahdollista ostaa Maanmittauslaitoksen karttaa hyödyntävä lisäosa, josta etenkin maastolajeja harrastavat hyötyvät.

Hinta: Ilmainen.

itunes

android

kNuGG3DJeBs2cRUt4V-ymXctfga7ASQ13vvZt6eRDZU

Oliko artikkelista sinulle hyötyä:
0/5