Joskus tietokoneen käyttö keskeytyy ikävästi, kun sovellus jumiutuu, eikä tunnu enää reagoivan esimerkiksi klikkauksiin. Tällöin sovelluksen yläpalkkiin ilmaantuu sulkujen sisällä oleva teksti ”ei vastaa.” Omaguru kertoo, mistä harmillinen vika voi johtua.

Vika riippuu yleensä käytetystä sovelluksesta. Huomiota kannattaa kiinnittää myös siihen, tekeekö useampi sovellus samaa, ja ilmeneekö vika eri sovelluksilla erikseen vai samanaikaisesti. Jos jokin tietty sovellus lakkaa usein vastaamasta, kannattaa kyseinen sovellus poistaa ja asentaa uudelleen.

Mikäli useampi lakkaa toimimasta samanaikaisesti, voi vika johtua koneen suorituskyvystä. Kun useampi sovellus on yhtä aikaa käytössä, on koneen suorituskyky usein kovilla. Jos koneen suorituskyky ei riitä, heijastuu se koneen käytettävyyteen ja voi ilmetä juuri sovellusten kaatumisena. Tällöin kannattaa harkita uuden tietokoneen hankkimista.

Tietokoneen suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä voi tarkistaa tietokoneen ohjauspaneelin kohdasta Järjestelmä. Uudet sovellukset vaativat usein tietokoneelta korkeaa suorituskykyä, johon etenkin vahvemmat tietokoneet eivät välttämättä pysty vastaamaan. Merkitystä on esimerkiksi muistin määrällä ja sillä, kuinka tehokkaat prosessorit eli suorittimet koneessa on. Jos koneen keskusmuistia on jäljellä vähemmän kuin 4 gigatavua ja suoritin on vain yhden tai kahden ytimen matalalla taajuudella toimivaa mallia, kannattaa hankkia uusi tietokone tehokkaammilla komponenteilla. Samassa yhteydessä tietokoneen Windows-versio kannattaa tarkistaa, sillä Windows Vistan tuki päättyy tulevana keväänä.

Mikäli tarvitset apua vianrajaukseen tai uuden tietokoneen hankintaan, Omaguru suosittelee asiantuntijan puoleen kääntymistä.

 

Vastaajana Omaguru-asiantuntija Ilkka Tossavainen

Tutustu Elisan Omaguruun

Lue lisää Omaguru-asiantuntijoiden vastauksia

Millainen on turvallinen salasana? Lue tästä