Virtuaalitodellisuuden sovellukset kehittyvät kohti reaaliaikaisia tapahtumia, kuten konsertteja ja urheilukilpailuja.

Teksti ja video: Pauli Reinikainen

 

VR-lasit ovat tuoneet virtuaalitodellisuuden kuluttajien koteihin, mutta todellinen VR:n läpimurto on vielä edessä. Laitteiden yleistymisen jälkeen odotetaan uusia ja mielenkiintoisia sovelluksia, jotka tuovat kuluttajille aidosti elämyksellisiä kokemuksia.

Tähän asti suurin osa VR-laseille tarjolla olevista sovelluksista on ollut pelejä, mutta asiantuntijoiden mukaan tilanne muuttuu seuraavien vuosien aikana. Yhä useampi VR-sovellus tarjoaa käyttäjälle viihteen lisäksi myös hyötyä.

Slush-tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa virtuaalitodellisuus oli yksi suurimpia puheenaiheita. Tapahtumassa yleisö pääsi tutustumaan muun muassa Nokian OZO-virtuaalikameraan, joka on suunniteltu ammattikäyttöön.

Nokia Technologiesin johtaja Jyri Huopaniemi uskoo, että yhä useampi mediayhtiö ja tapahtumajärjestäjä haluaa tulevaisuudessa tarjota kuluttajille VR-sisältöä.

”Yksi esimerkki tulevaisuuden virtuaalisisällöstä voi olla konsertti, johon katsoja voi tilata liput kotisohvaltaan ja istua eturivissä, virtuaalisesti. Toinen mahdollisuus on urheilukilpailu, jossa katsoja voi itse valita, mitä lajia seuraa ja mistä kuvakulmasta”, Huopaniemi sanoo.

Tavallisen käyttäjän näkökulmasta helpoin tapa päästä käsiksi virtuaalitodellisuuteen on VR-lasien ja älypuhelimen yhdistelmä. Markkinoilla on myös Sonyn Playstation-pelikonsolille tarkoitetut VR-lasit.

 

 

elisa-x-slush-footer