Joka toinen katsoo jo viikoittain ohjelmia mobiililaitteella

Suomalaisten tapa katsoa ohjelmia muuttuu kovaa vauhtia. Maksullisten palveluiden käyttö ja niihin sijoitetut euromäärät ovat myös kasvaneet.

Teksti: Hanna Kangasniemi

Yhä useammalla kotisohvalla uppoudutaan Netflixin, Elisa Viihteen tai C More Sportin kaltaisten maksullisten palveluiden maailmoihin: Joka toinen kotitalous käyttää jo yli 10 euroa kuukaudessa maksullisiin viihdepalveluihin, kanaviin sekä elokuva- ja sarjavuokrauksiin verkossa. Kun urheiluohjelmien suurkuluttajat laittavat keskimäärin 35 euroa kuukaudessa maksullisiin palveluihin, lapsiperheiltä menee niihin noin 20 euroa kuukaudessa. Keskimäärin palveluihin menee noin 15 euroa kuukaudessa.

Maksullisten palveluiden käyttäjien osuus on kasvanut vuodesta 2015 vuoteen 2019 mennessä 24 prosenttiyksikköä. Yhä useammalla on myös enemmän kuin yksi maksullinen palvelu käytössään. Samaan aikaan suoratoistopalveluiden ja maksukanavien käytön lisääntyessä myös vaatimustaso kasvaa: Jos sopiva ohjelma ei löydy 15 minuutissa, joka kolmatta katsojaa alkaa harmittaa. Näin kertoo Elisan Prior Konsultoinnilla teettämä Näin Suomi viihtyy -tutkimus.*

Suoratoistopalveluiden käyttö yleistyy nyt yli 36-vuotiailla

Tutkimuksen mukaan suomalaiset viihtyvät yhä ruudun äärellä, mutta katsomisen tavat ovat muuttuneet. Joka toinen katsoo ohjelmia viikoittain älypuhelimella tai tabletilla. Alle 25-vuotiaat katselevat eniten mobiililaitteilla, mutta mobiilikatselun kasvu on suurinta 26–50-vuotiaiden joukossa. Tämä siitä huolimatta, että joka toisessa kotitaloudessa on nettiyhteydellä varustettu älytelevisio.

Ohjelmia katsotaan yhä harvemmin niiden lähetysaikaan, ja joka neljäs suomalainen käyttää jo suoratoistopalveluita. Kasvu on erityisen suurta yli 35-vuotiaiden keskuudessa, ja tänä päivänä esimerkiksi 36–45-vuotiaiden joukossa on yhtä paljon suoratoistopalveluiden viikoittaisia käyttäjiä kuin nuoremmissakin ikäryhmissä.. Samaan aikaan omien tallenteiden tarve ja digiboksien suosio viihdepalveluiden ulkopuolella hiipuu. 

Sarjat ovat suosituinta sisältöä

18‒25-vuotiaat miehet katsoivat ohjelmia kaikkein eniten – ennen kaikkea lyhyitä videoita ja pelaamiseen liittyvää sisältöä. Joka toinen 15‒75-vuotias pelaa viikoittain ja joka kolmas katsoo viikoittain e-urheilua tai pelisisältöjä. 

Sisällöistä televisiosarjat olivat tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti katsotuin kaikista sisällöistä eri katsojaryhmissä: kaksi kolmesta katsoo sarjoja päivittäin tai useita kertoja viikossa. Suosituimpia sarjatyyppejä ovat draamat, komediat, toiminta ja seikkailu sekä dokumentit  – samat lajityypit ovat myös elokuvien kärjessä. Tosi-tv-sarjat yltävät naisten ja alle 26-vuotiaiden TOP5-listalle. Yli 55-vuotiaiden suosikkisisältöä ovat dokumentit.

*Näin Suomi viihtyy on Elisan Prior Konsultoinnilla teettämä tutkimus, johon osallistui 2019 yhteensä 1264 18–75-vuotiasta suomalaista netin käyttäjää.

Lue lisää

Tunnista katsojatyyppisi

 

Oliko artikkelista sinulle hyötyä:
4/5