Kuinka tullaan e-urheilun ammattilaiseksi?

Mikä tekee tietokoneella pelaamisesta urheilua ja miksi siitä maksetaan suuria summia? Kolme tosissaan pelaavaa kertoo, miten e-urheilun huipulle päädytään.

Teksti: Linda Marttunen Kuvat: haastateltujen arkistot

Monet vanhemmat patistavat päivät pitkät tietokoneella pelaavaa jälkikasvuaan paremman tekemisen pariin, mutta joskus koneen äärellä opitaan ammatti, joka voi tuoda jopa satojen tuhansien eurojen vuositulot.

Elektroninen kilpaurheilu eli e-urheilu on vauhdikkaasti kasvava urheilulaji. Sen merkityksestä kertoo, että lajissa kisataan jo olympialaisten kyljessä Riossa pop up -tyyliin järjestetyissä eGamesissa. Isoja turnauksia järjestetään useampia joka kuukausi ympäri maailmaa ja huipputason joukkueet ottavat niissä mittaa toisistaan.

E-urheilupelit ovat tietokoneella tai konsolilla pelattavia viihdepelejä, joista tyypillisiä ammattilaistasolla pelattavia pelejä ovat Dota 2, Counter-Strike, Quake, Warcraft, League of Legends ja Starcraft 2. Osa on joukkue- ja osa yksilöpelejä. Maailmassa on jo yli miljardi tietokonepeliharrastajaa, joten kyse on isosta lajista.

Ammattipelaajaksi luokitellaan pelaaja, joka pelaa jonkin yrityksen tai yhdistyksen leivissä kansallisissa ja kansainvälisissä turnauksissa.

Kysyimme kolmelta e-urheilijalta, millainen heidän tiensä huipulle on ollut:

 

Miikka “sunNy” Kemppi, 21

Pelaa työkseen Counter Strike: Global Offensive -sotapeliä. CS on joukkuepelinä pelattava taktinen ensimmäisen persoonan ammuntapeli, jossa pelimaailma esitetään pelihahmon näkökulmasta. Kempin joukkue pelaa ENCE eSportsin alaisuuteen kuuluvassa Suomen ensimmäisessä CS:GO -ammattilaisjoukkueessa.

”Pelasin jo yläasteiässä. Opiskelut ja työt jäivät, kun sain mahdollisuuden pelata täyspäiväisesti. Nyt olen töissä ENCE eSportsilla. Saan kuukausipalkka, joka muodostuu sponsoreiden kanssa tehdyistä sopimuksista. Turnausvoitoista maksetaan provisiota.

Treenaamme joukkueena yhdessä viitenä päivänä viikossa aina iltakuudesta kahteentoista. Pelaamme päivittäin harjoituspelejä muita maailman top20-joukkueita vastaan. Ottelut sovitaan päivää aikaisemmin niin, että aina tasatunnein alkaa uusi peli. Myös itsekseen on treenattava.

Parasta tässä on kilpailutilanteiden fiilikset, kun pitää paineen alla tehdä päätöksiä millisekunneissa. Se on koukuttavaa. Kyllä aika moni nuori mies varmaan myös mieluummin pelaa ja matkustelee ympäri maailmaa kuin on niin sanotusti oikeissa töissä, jos siihen on mahdollisuus.”

Aleksi “Merza” Meriläinen, 21

Pelaa League of Legends -strategiapeliä. LoL on joukkuepelinä pelattava MOBA (multiplayer online battle arena) eli taisteluareenamoninpeli. Ideana on tuhota toisen tiimin tukikohta. Aleksi pelaa Good Game Squadissa, joka on nuorisotyöllinen elektronisen urheilun organisaatio. Se tarjoaa nuorille kilpapeliharrastajille tien ammattilaisuuteen ammattivalmentajien ja organisaation tuella.

”Pelaamisessa kiehtoi jo lapsena se, miten se stimuloi aivoja ja kehittää reaktionopeutta. Jäin koukkuun.

Käänteentekevä hetki urallani oli, kun pääsin karsinnoissa Good Game Squadin joukkueeseen. Oli mahtavaa olla neljänkymmenen jätkän joukosta yksi parhaista.

Opiskelen ammattikorkeakoulussa liiketaloutta, mutta tavoitteeni on nyt edetä e-urheilussa. Olisi kiva päästä Euroopan pelikentille. Testata, onko itsestä pelaamaan vielä korkeammalla tasolla.

Joukkueemme osallistuu Assembly-tapahtumaan, jossa kohtaa useampi League of Legends -joukkue lohkokarsinnoissa. Lohkoista pääsevät jatkoon parhaat. Finaalipaikka on tavoitteena.”

Wenlei “ZhuGeLiang” Dai, 21

Pelaa suomalaisessa ammattilais-e-urheiluorganisaatio Team Menacessa StarCraft 2: Heart of the Swarm -peliä, joka on reaaliaikainen strategiapeli. Pelissä pyritään luomaan vahva ja iso armeija tasapainottamalla omaa taloutta ja tuhoamaan vastustajan armeija. Peli on yksilöpeli, kamppailut käydään aina yksi vastaan yksi.

“Lukiossa tein päätöksen, että pystyn koodaamaan loppuelämäni, mutta e-urheilu-ura on tässä ja nyt. Olen kiinalaisten vanhempien lapsi, syntynyt ja kasvanut Suomessa. Vanhempani ovat palanneet Kiinaan, mutta he tukevat minua taloudellisesti tavoitteissani. Opiskelen Helsingin Yliopistossa tietojenkäsittelyä, mutta keskityn tällä hetkellä pelaamaan StarCraft 2 -strategiapeliä.

Keho ei kestä pelaamista ikuisesti. Olen esimerkiksi kerran pelannut pelin joka kesti yli neljä tuntia. Se oli StarCraft II -historiaa. Tietokoneella pelaaminen on fyysisesti raskasta ja siksi pitää satsata myös henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Olen tehnyt elämäntapamuutoksen, johon kuuluu paljon urheilua ja joogaa. Pyrin pitämään itsestäni huolta myös syömällä terveellisesti.

En ole vielä tyytyväinen tulotasooni ja tuloksiini. En ole tienannut riittävästi, jotta voisin kutsua itseäni ammattilaiseksi, vaikka satsaan pelaamiseen enemmän kuin harrastajapelaaja.

E-urheilussa haluan huipulle ennen kuin täytän 30.

Kun valmistun yliopistosta, haaveena on startup-yrittäjyys. Kasvatuspelit kiinnostavat minua. Toiveenani olisi kehittää peli, joka olisi yhtä hauska kuin Star Craft mutta rakentuisi vaikkapa matematiikkaan tai tieteen kysymyksille. Peli kehittäisi taitoja, joista olisi nuorille oikeasti hyötyä elämässä.”

Lue myös:

5G tuo e-urheilun kaikkien ulottuville

E-urheilu kerää yhä isompia katsojamääriä ja kasvaa lajina

5G-yhteydellä pelaaminen nostaa pelaamisen uudelle tasolle