Clash Royale vei kilpapelaamisen mobiililaitteisiin

 Mobiili kilpapelaaminen kasvaa kovaa vauhtia. Läpimurto tapahtui pian Clash Royalen (2016) julkaisemisen jälkeen, kun peleihin alettiin luoda kilpapelitiimejä.

Teksti: Hanna Kangasniemi Kuvat: Sakari Volanen

Kun Supercell julkaisi Clash Royalen, vastakkainasettelu PC- ja konsolipelien ja mobiilipelien välillä alkoi murtua. Vihdoinkin oli mobiililaitteissa toimiva peli, joka sopi myös kilpapelaamiseen.

Clash Royale on ollut kilpapelaamisen kannalta käänteentekevä. Peli on helppo oppia, mutta sen täydellinen hallitseminen vaatii oikeasti pitkäjänteistä harjoittelua ja taitoa.

Rahalla tai tuurilla voittaminen on ollut tyypillistä mobiilipeleille. Clash Royalissa turnausmuotoinen pelaaminen oli kuitenkin aidosti tasavertaista: Enää peliä ei voinut voittaa rahalla maksamalla (p2w eli pay to win) tai pelkällä hyvällä tuurilla (rng eli random number generator).

Clash Royale veti puoleensa pian kilpapelaajia, jotka alkoivat perustaa peliä varten omia tiimejään. Hyvä esimerkki puhtaasti mobiilipeleihin keskittyneestä kilpapeliorganisaatiosta on Team Queso, joka johtaa meneillään olevaa Clash Royale Leagueta 6–0.

mobiilipelaaminen kilpapelaaminen Elisa e-urheilu

Liveturnaukset kasvattivat suosiotaan nopeasti

“Innostus mobiilipeleissä kilpailemiseen johti nopeasti Royale Helsinki Cup -tapahtumien järjestämiseen. Ensimmäiseen tapahtumaan osallistui kahdeksan pelaajaa. Seuraavat kuusi tapahtumaa olivat toinen toistaan suurempia. Lopulta paikan päällä pelattavaan Royale Helsinki Cup -liveturnaukseen osallistui noin 60 pelaajaa. Kun pelaajamäärät alkoivat kasvaa, osa pelaajista muodosti meSports -yhdistyksen vuonna 2017”. kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Vesa Sinervo.

Yhdistyksen kommunikointi keskittyy paljolti Discord-keskustelualustalla, jossa on omat ryhmänsä eri pelien pelaajille. Näin pelaajat saavat tietoa muun muassa tulevista tapahtumista, joita yhdistys myös järjestää ja tukee. Yhteisön muodostaa tällä hetkellä noin 4 000 pelaajaa ja pelaajia on mukana kaikista ikäluokista.

Pelikone kulkee kevyesti mukana turnauksiin

Mobiilipelaamisen iso etuja verrattuna perinteiseen PC- ja konsolipelaamiseen ovat suuret pelaajamäärät ja pelaajien helppo liikkuvuus. Pelaajia on näin helpompi saada turnauksiin. Pieniä paikallisia turnauksia pystyy myös järjestämään suhteellisen helposti, koska paikalle ei tarvitse tuoda pc-laitteita vaan ainoastaan ihmisiä. Kaikilla on aina jokin mobiililaite mukana.

Kilpapelaamisen suola ovatkin livetapahtumat, joissa pelaajat pääsevät tutustumaan muihin pelaajiin ja luomaan ystävyyssuhteita. Mobiilipelaamiseen liittyy vahva sosiaalinen ulottuvuus ja yhteisöllisyys.

Sinervon mukaan mobiilipelaamisen kilpa-areenaksi voi muodostua mikä tahansa tapahtuma. Turnauksia järjestetäänkin nykyään säännöllisesti sekä online- että live-puolella.

Syksyllä 2018 on esimerkiksi meneillään OnePlus Masters -mobiilipelikiertue, joka koostuu kahdeksasta live-osakilpailusta sekä finaalista GameXpo 2018 -tapahtumassa. Palkintojen arvo kisassa on noin 15 000 euroa. Mobiilipelejä on siellä mukana yhteensä viisi. Suomen virallinen Clash Royale -maajoukkue on jo huomattu ja menestynyt kansainvälisissä kilpailuissa.

Uusia pelejä tulee koko ajan lisää

Mobiilipelaamisessa suosituimmat kilpapelit ovat tällä hetkellä suomalaiset Clash Royale ja Critical Ops sekä kiinalainen Arena of Valor, jota pelkästään Kiinassa pelaa noin 300 miljoonaa ihmistä. Suosiotaan kasvattaa myös Brawl Stars.

Kehitteillä on myös pelejä, jotka on suunnattu nimenomaan kilpapelaamiseen. Mobiilialustan suosio kasvaa kovaa vauhtia, varsinkin Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Myös Suomessa suosio jatkaa kasvuaan.

Toistaiseksi pelit ovat olleet sellaisia, että niitä on voinut pelata hyvin vanhemmallakin mobiililaitteella. Laitteiden kehittyminen on kuitenkin vaikuttanut jo pelien ominaisuuksiin. Nykyään peleissä nähdään jo parempia grafiikoita ja sulavuutta.

Mobiili kilpapelaaminen houkuttelee nuoria pelaajia

Kilpapelaamisesta innostuneiden kiinnostus on suuntautumassa yhä enemmän mobiilipelaamiseen. Varsinkin nuoret pelaavat nykyään enemmän mobiilipelejä kuin PC-pelejä. Kotikoneilla pelaavien PC- ja konsolipelaajien on nykyään lähes mahdotonta päästä mukaan kilpapelaamisen sisäpiiriin PC-puolella. Kilpapelaamisen kovat tähdet dominoivat alaa ja uusien on vaikea kasvaa alalle, jonka paraatipaikat on jo miehitetty.

Mobiilipelaamisen puolella nuorilla on mahdollisuus päästä mukaan kisaamaan itse treenaamalla ja kehittymällä, sillä tilaa kisaamiseen on aivan toisella tavalla. Pelien maksuttomuus ja mobiililaitteiden edullisuus suhteessa kilpapelaamisessa vaadittaviin PC-laitteisiin madaltaa kynnystä.

Vaikka mobiilipelit soveltuvat tällä hetkellä paremmin yksilöpelaamiseen ja se on kilpapelaamisessakin yleisintä, joukkuepelaamiseen soveltuvat pelit ja pelimuodot kehittyvät koko ajan. Joukkuepelit kiinnostavat myös enemmän yleisöä, mikä nostaa arvostusta. Livetapahtumissa pelejä voi jo seurata suurilta näytöiltä ja esimerkiksi meSportsTV:stä ja pelaajien striimaamina.

SEUL:n eli Suomen elektronisen urheilun liiton kilpalisenssi on  tällä hetkellä (2018) noin 700–800 pc- ja konsolipelaajalla liiton puheenjohtajan mukaan. Mobiilipelaajien yhdistyksessä puolestaan on tuhansia pelaajia. Mobiilipelaaminen on valtavan suosittua, mutta suosio on vain nousussa kilpapelaamisen myötä.

Asiantuntijoina Mobiilipelaamisen Yhdistys meSports ry:n puheenjohtaja Vesa Sinervo sekä Kristian ”GroovyM” Ruuvi, mobiilipelaamisen yhteisön perustaja ja tapahtumajärjestäjä.

Lisätietoa aiheesta: mesports.fi

Näin voit seurata kilpapelaamista

Elisa Viihde näyttää eniten Suomessa mobiilipelaamisen esports-sisältöä, kuten OnePlus Masters -kiertueen. Voit seurata osakilpailuita, sekä finaalipelit Elisa Viihde Sport -kanavilta ja Elisa Viihde Sportin twitch-kanavalta twitch.tv/ElisaViihdeSport.

Lue lisää

Kilpapelaamisen suosio kasvaa myös senioreiden parissa.

Kuinka tulla e-urheilun ammattilaiseksi?

E-urheilu on tullut jäädäkseen.