Joonas Linkola kertoo, miten luontokuvilla lumotaan Instagramissa

Luontokuvaaja ja -retkeilijä Joonas Linkolalla on Instagramissa yli 133 000 seuraajaa. Joonas kävi Elisa Kulmassa kertomassa, miten tehdään Instagram-tili, joka kiinnostaa.

Teksti: Hanna Kangasniemi Kuvat: Paula Virta

Kun reppu on kulkenut luontoretkillä lapsesta asti, kameran lisääminen sinne ei ollut isokaan juttu. Luontokuvauksen aloittaminen ja kuvien julkaiseminen Instagramissa sen sijaan oli iso askel Joonas Linkolalle, 28. Vuonna 2016 aloitettu somekuvaus on tuonut diplomi-insinööriksi valmistuneelle Joonakselle ja hänen veljelleen Konsta Linkolalle tuottoisan ammatin. Tuloja tulee nykyään niin yritysyhteistyönä tehdyistä kuvista kuin somekoulutuksista – ja sillä elää hyvin.

“Aloitimme Konstan kanssa kuvaamisen videoiden parissa. Skeittasimme molemmat ja teimme skeittivideoita pelkästä kuvaamisen ilosta. Ensimmäinen kaupallinen videoyhteistyömme oli mainosvideo kotikaupungillemme Järvenpäälle. Oma juttumme löytyi kuitenkin lopulta valokuvauksesta luontoretkeilyharrastuksen jatkona”, Joonas Linkola kertoo.

Joonas Linkola Elisa Kulma
Joonas Linkola keräsi Elisa Kulman täyteen luontokuvauksesta ja Instagram-kuvaamisesta kiinnostuneita kuulijoita.

Mietityt kuvat ja verkostoituminen toivat seuraajia

Joonas Linkolan Instagram-tili lähti lentoon kotakuvasta Pyhällä. “Kuvaa jaettiin yli 200 kertaa”. Ihan tyhjästä kiva kuva ei kuitenkaan syntynyt saati saanut suosiota. Suositun Instagram-tilin takana oli paljon ajatus- ja suunnittelutyötä.

Instagramissa veti puoleensa sen yhteisöllisyys: Voi rakentaa omaa yhteisöä, joka on kannustava ja kansainvälinen ja josta voi löytää myös seuraa retkille.

“Kun aloitin, en tuntenut kuin joitain pieniä luontoaiheisia Instagram-ryhmiä: karhukuvaajia tai lintujen passikuvia pitkällä putkella ottavia. Kutsuinkin hyvin nopeasti koolle Insta-miitin Suomenlinnaan. Verkostoituminen on tärkeää, jotta pääsee vauhdilla alkuun.”

Joonaksen mukaan retkikavereista on paitsi seuraa samoillessa myös apua kuvauksissa. Kaverit kun esiintyvät toinen toistensa malleina kuvissa.

“Some on mahtava paikka löytää tai luoda itselle mieluinen ympäristö”, Joonas sanoo.

Joonas Linkolan seuraajista 58 prosenttia on naisia. Se on poikkeuksellisen paljon retkeilyyn ja luontoon keskittyvällä IG-kanavalla.

“Olen ehkä keskimääräistä “romanttisempi” eräretkeilyn instagrammaaja. Käytän paljon sydän-emojia ja kerron tunnetiloista luontoon liitttyen”, Joonas sanoo ja naurahtaa.

 

Joonas Linkolan vinkit hyvän Instagram-kuvan ja -tilin tekoon

Valota kuva tärkeimmän kohteen mukaan

Hyvä valotus on tärkeä. Se on kuitenkin haastavaa silloin, kun luonnonvalo on ainoa valonlähde. Kannattaa valottaa aina kuvan tärkein asia hyvin. Jos taivas ei ole aiheena, sen voi valottaa jopa puhki. Sen sijaan kasvot eivät ikinä voi olla puhkivalotettuja. on hyvä jättää sävyjä myös kuvan varoisempiin kohtiin.

Jos kuvaat hankalasti valotettavia asioita, kännykkäkameran on oltava todella hyvä. Järjestelmäkamerassa valotusta voi säätää tarkemmin. Kun kuvaa esimerkiksi revontulien kaltaista vaikeaa kohdetta, objektiivissa ja kamerassa pitää olla myös valovoimaa.

Poista kuvasta kaikki epäolennainen

Kuvissa pitäisi olla yksi pääteema tai -aihe. Jos aiheita on liikaa, katsoja ei tiedä, mihin laskea silmänsä. Tällainen kuva ei vangitse huomiota. Mieti aina, mikä kuvassa on olennaista? Rajaa kaikki muu pois, vaikka se vaatisi hieman järjestelyä ja asioiden siirtelemistäkin.

Oma lempiobjektiivini on Sigma 35 mm 1.4, koska sillä saa luonnollisen näköisen rajauksen mutta silti tarpeeksi asioita mukaan.

Satsaa syvyyden vaikutelmaan

Luontokuvissa on erityisen hyvä, jos kuvassa on syvyyden tunnetta. Että katsoja hahmottaa etäisyydet ja voi ikään kuin sukeltaa kuvaan. Kolme tasoa on ideaali: etuala, keski- ja taka-ala. Syvyysvaikutelma syntyy muun muassa tarkkuusalueiden säädöllä tai laittamalla ihmisiä, eläimiä ja esineitä tuomaan mittasuhteita. Etualalle voi myös tuoda vähemmän tärkeitä asioita ja säätää ne epätarkoiksi.

Tuo kuviin inhimillisyyttä

Somessa on tärkeää, että kuviin voi samastua. On hyvä, jos katsoja voi kuvia tarkastellessaan miettiä, voisinko olla tuossa tilanteessa tai paikassa.

Sommittele, sommittele ja sommittele

Mieti, miten asettelet asiat kuvaan, jotta tärkein tulee hyvin esille. On hyvä miettiä, mistä ja millaisella laitteella kuvaa katsotaan ja minkä muotoinen kuva on.

Itse asettelen kohteet usein aika keskelle tai käytän kolmanneksen mallia ja mietin, mitä kussakin kolmanneksessa on. Myös rikkomalla sääntöjä saa kiinnostavia otoksia, mutta se ei vähennä sommittelun tarvetta.

Suunnittele fiidisi

Kuvafiidi on sama kuin brändisi. Mitä olet tehnyt menneisyydessä on lupaus tulevaisuudesta. Pysy valitsemallasi tiellä ja satsaa sen kehittämiseen. Fiidiin vaikuttavat aiheiden lisäksi, millaisia sävyjä tai filttereitä käytät. Jos sinulla on luontokuvatili, älä sotke sinne bilekuvia. Käytän itse fiidin järjestämiseen UNUM-ohjelmaa. Kuvien editoinnissa apuna on VSCO

Valitse oikeat kuvausvälineet

Hyvä kamerakännykkä sopii moneen somekuvaukseen, mutta vakavasti otettavaan kuvaukseen järjestelmäkamera on paras. Kameraa valitessa testaa, että kamera sopii käteesi ja tuntuu hyvältä. Kysy itseltäsi, mikä on tärkein kuvattava asiani. Onko se öinen tähtitaivas vai henkilöt? Se määrittää pitkälti, millaisen kameran hankit. Kun osaat kertoa sen kameraliikkeessä, sinulle näytetään sopivimmat kamerat ja objektiivit.

Verkostoidu

Sosiaaliset mediat mahdollistavat omien verkostojen etsimisen ja luomisen. Satsaa siihen, ole yhteydessä, lähetä viestejä, sovi tapaamisia ja osallistu.

Kommentoi myös muiden tilejä. Vähintään tykkää.

Käytä hashtageja

Valitse tagit sen mukaan, miten hyvät mahdollisuudet sillä on nousta näkyviin. Luontokuvien kanavalla #nature ei ole hyvä valinta. Se on niin ruuhkainen, että vain isoimmat tilit päästä esiin.

Etsi pieni hashtag. Itse pääsin hyvin esille aktiivisen, muttei liian ison #outdoorfinland-fiidin alla.

Hashtageja kannattaa käyttää ja niitä voi olla paljonkin, jos ne toimivat. 30 on hyvä määrä, jos keksii niin monta. Jos käyttää samoja tageja usein, se auttaa luomaan omaa yleisöä,

Ole aktiivinen

Julkaisut elävät nykyään pidempään kuin aiemmin. Julkaise mieluummin vähemmän, mutta laadukasta. Itse laitan pari kolme kuvaa viikossa.

Joonas Linkola Elisa Kulma
Joonas Linkola on retkeillyt lapsesta asti. Luontokuvaus oli hänelle luonteva ala.

Elisa Kuvakulman tapahtumat

Elisa Kuvakulma oli Elisa Kulmassa (Aleksanterinkatu 19) järjestettävä kolmen kerran workshop-sarja, jossa somevaikuttajat jakavat vinkkinsä sosiaaliseen mediaan.

Workshopit:

Jasminsofi ja tubekuvaus, 25.4.

Sara Tickle ja Instagram-kuvaus, 16.5.

Joonas Linkola ja luontokuvaus, 6.6.

Leevi Kontula, 18, tuli kuuntelemaan Joonas Linkolaa saadakseen ideoita ja vinkkejä. Hänellä on Lekophoto -niminen Instagram-tili, jonka hän aloitti jo yläasteikäisenä. “Ensin tuli kuvattua lähinnä lemmikkikissoja, mutta pian löysin itseni metsästä kuvaamassa.” Konsta Punkan seuraamisesta alkoi kiinnostus, joka on vienyt yhä enemmän luontoon. Media- ja viestintäopinnoissa Instagram-osaamisesta on ollut Kontulalle hyötyä. Linkolan opeista toteutukseen menee aktiivisempi verkostoituminen.

 

Lue Jasminsofin vinkit tubettamiseen.

Lue Sara Ticklen ajatuksia Instagram-kuvista.

Lue, miten tekoäly mullistaa kännykkäkuvaamista.

Lue, mihin kaikkeen uudet kännykkäkamerat kykenevät.

Oliko artikkelista sinulle hyötyä:
5/5