E-urheilu kerää yhä isompia katsojamääriä ja kasvaa lajina

E-urheilua seuraa yhä useampi. Turnauksia katsotaan paikan päällä ja lähetyksien välityksellä. Suosion kasvu siivittää lajin kehitystä Suomessa.

Teksti: Hanna Kangasniemi Kuvat: Sakari Volanen ja Atte Haapalahti

Jättiläismäisellä näytöllä lentokone tipauttaa pelaajia pelikartalle. Yksi toisensa jälkeen rynnistää etsimään aseita ja varusteita koitosta varten. GameXpossa on juuri alkanut PUBG:n (PlayerUnknown’s BattleGrounds) liveturnaus ja 80 kisaajaa istuu koneidensa takana. Adrenaliinia on aistittavissa. Selostaja Matti “Copter” Korvenmaan juttu lentää huumaavalla vauhdilla niin livenä kuin Elisan twitch-kanavalla ja Elisa Viihde -palvelussa. Tunnelma on kuin missä tahansa urheilukisassa.

E-urheilu on supersuosittu yleisölaji

Kiinnostus e-urheilua kohtaan on kasvanut huomattavasti viime vuosina. Sponsor Insightin tekemän tutkimuksen mukaan e-urheilu on 18–29-vuotiaiden mielestä Suomen toiseksi kiinnostavin urheilulaji jääkiekon jälkeen. Peleissä on jännitystä ja kilpailullisuutta, joka vetoaa.

“GameXpon 2018 e-urheilu-lähetyksiäkin seurattiin tiiviisti Elisa Viihteen IPTV-, kaapeli- ja twitch-kanavilta. Livenä katsojia oli 31 000, kertoo kehityspäällikkö Teemu Koski Elisalta. Elisa Viihde vastasi GameXpossa viiden eri 5 eri non-byoc-turnauksen tuotannoista (Brawl Starts, Clash Royale, Critical OPS, Arena of Valor ja PUBG). Elisa Viihteen kanavilla tullaan jatkossakin näkemään laaja kattaus erilaisia kotimaisia e-urheilun liiga- ja turnauskokonaisuuksia. On mahdollista, että myös kansainvälisiä tuotantoja saadaan nähtäville”, Koski sanoo.

Maailmalla lajia seuraa yli 300 miljoonaa ihmistä. Ja maailman isoissa turnauksissa palkkiotkin ovat maailmanluokkaa, miljoonissa dollareissa.

E-urheilu ja peliteollisuus ovatkin maailmalla iso bisnes. Peleihin satsataan ja myös pelien jälkimarkkinoilla tahkotaan rahaa muun muassa erilaisilla peleissä myytävillä varusteilla, asusteilla ja skineillä. Hyviä pelitiimejä seurataan alalla tiiviisti. Muun muassa Supercellin suuromistajaksi noussut kiinalainen internet-alan jätti, maailman 10 arvokkaimman yrityksen luokkaan kuuluva Tencent on mukana kaikkialla, missä pelialalla tapahtuu.

“Meilläkin on Arena of Valor -finaalissa palkintoina Tencentin lahjoittamia Halloween-erikois-skinejä”, Koski kertoo. Arena of Valor -turnaus oli osa Elisa Viihteen ja OnePlusin e-sports-kiertuetta, Euroopan suurinta mobiilia e-urheiluturnausta, jonka finaalit pelattiin GameXpossa. Kiertueen yhteenlaskettu palkintopotti oli yli 10 000 euroa. Parhaiten menestyville pelaajille pelivalmistajat tarjosivat pelien sisällä erilaisia palkintoja.

Gamexpo Elisa Viihde oneplus turnaus

E-urheilun suosio kiinnostaa sponsoreita

“Tietokone- ja konsolipelaaminen oli omassa nuoruudessani oli tietokoneista kiinnostuneiden nörttien hommaa. Nyt itse pelaaminen on koneita tärkeämpää ja mukaan tulee koko ajan uudenlaisia pelaajia”, kertoo Matti Korvenmaa. Hän pelasi itse kansainvälisellä tasolla kilpaa parikymppisenä. 10 vuoden tauon jälkeen hän kiinnostui taas tietokonepelaamisesta ja on palannut alalle PUGB Finland -yhteisön aktiivina ja turnausten ammattiselostajana.

Korvenmaan mukaan lisääntyneet turnaukset ja niiden näkyvyys yhä isommilla kanavilla on tärkeää, jotta ala kehittyy ja tunnettavuus kasvaa. Potentiaalia alalla on loputtomasti.

Gamexpo Matti korvenmaa elisa viihde kuva atte haapalahti
Matti “Copter” Korvenmaa ja Pauli “M00nForrest” Anttila PUBG-turnauksen selostamossa. Kuva: Atte Haapalahti.

“Alan kehittäminen ruohonjuuritasolla on ensiarvoisen tärkeää. On saatava uusille pelaajille kehittymisen mahdollisuus, järjestelmällistä valmennusta ja kisatoimintaa. Jos haluamme e-urheilusta Suomessakin aidosti ammattimaista, se tarvitsee määrätietoista työtä”, Korvenmaa sanoo.

Hänen mukaansa ei riitä, että tietokoneala tukee pelaamista. Mukaan on saatava sponsoreita myös alan ulkopuolelta, samaan tapaan kuin muissakin urheilulajeissa. Alan huikeat katsojaluvut kiinnostavat kyllä sponsoreita, ja sponsoroitavia tähtipelaajiakin alkaa olla.

“Kehittyneintä e-urheilu on Koreassa, joka tunnetaan alan pääkaupunkina. Siellä ollaan vuosia edellä Eurooppaa. Koreassa isot, kansainväliset yritykset tukevat niin pelijoukkueita kuin tapahtumatuotantoa. Se puolestaan on nostanut tasoa ja iso osa huippupelaajista onkin nykyään korealaisia. Tapahtumat järjestetään siellä myös samanlaisilla suurilla areenoilla kuin Suomessa katsotaan vaikka jääkiekkoa. Lisäksi pelejä katsotaan televisiosta ja lukuisilta streamaus-alustoilta”, Korvenmaa kertoo.

Gamexpo mobiiliturnaus oneplus elisa viihde

Suomalainen peliala nousussa

“Meillä ei ole vielä suomalaista kansainvälisesti merkittävää, huipputasolla pelaavaa PUBG-joukkuetta, vaikka suomalaispelaajat ovatkin yksilöinä pärjänneet maailmalla. Lupaavaa kehitystä kuitenkin on. Esimerkiksi Havu tekee hyvää duunia”, Korvenmaa sanoo.

Hänen mukaansa alalle on Suomessakin tärkeää saada näkyvyyttä turnauksilla ja lähetyksillä peleistä. Pelejä seurataan yhdysvaltalaistaustaisen twitch-tv:n (2011) kautta, mutta se on alan harrastajien kanava vaikkakin suuri (twitchillä on yli 100 miljoonaa katsojaa kuukaudessa). Kun lähetyksiä tekevät suuren yleisön tuntemat toimijat, kuten Yle ja Elisa Viihde Sports, ollaan jo eri tasolla tunnettuuden lisäämisessä.

“Vuoden 2018 aikana pelijoukkueet ja tapahtumajärjestäjät ovat järjestäytyneet entistä enemmän. Se johtaa laadukkaampaan ja organisoidumpaan toimintaan ja tason nousuun niin pelisuorituksissa kuin tapahtumatuotannossa”, Korvenmaa linjaa.

Kiinnostaako pelaaminen ja pelikoneet? Katso lisätietoa tästä.

Kilpapelaaminen siirtyy yhä enemmän mobiililaitteisiin.

Oliko artikkelista sinulle hyötyä:
4/5