5G tuo e-urheilun kaikkien ulottuville

5G-mobiiliverkko tuo paljon uusia mahdollisuuksia mobiilipelaamiseen ja e-urheiluun. Elisan Viihteen roolina on avata uusia ovia ja tehdä mahdollisuuksista totta.

Teksti: Matti Lintulahti

Ralliauto reagoi salamannopeasti älykännykän ohjaukseen. Otan rakettikaasun käyttöön peukalon painalluksella ja ohitan hipoen kilpakumppanini juuri ennen maaliviivaa. Vaikka itse mobiilipeli on Ruotsissa sijaitsevalla palvelimella, josta se striimataan reaaliaikaisesti 5G-mobiiliverkon kautta kaikkien pelaajien kännyköihin, pelikokemus teknologiatapahtuma Slushin pelitestissä oli välitön ja nopea. Tätä on mobiilipelaaminen 5G-verkossa.

Elisa Viihde ja mobiilipeliyhtiö Hatch Entertainment esittelivät 5G-verkossa tapahtuvaa mobiilipelaamista ja järjestivät 5G-mobiilipeliturnauksen teknologiatapahtuma Slushissa joulukuun alussa. 5G-verkon viiveettömyys ja nopeus keräsivät Slushissa paljon kiinnostuneita testaajia itseni lailla. Vasta kokeilemalla huomaa, miten nopeasti reagoivan ja välittömän pelikokemuksen 5G-verkko mahdollistaa.

5G-mobiiliverkossa viive on merkittävästi lyhyempi kuin 4G-verkossa, mikä mahdollistaa paitsi mainion mobiilin pelikokemuksen myös kilpatason pelaamisen, jossa datan täytyy kulkea pelaajien laitteiden välillä välittömästi.

“5G-verkon yli voidaan rakentaa e-urheiluun sopiva kilpatason nopea yhteys. Tämä mahdollistaa kilpapelaamisen paikoissa, joissa se ei nyt ole mahdollista”, kertoo Elisa Viihteen kehityspäällikkö Teemu Koski. Hän toimii Elisa Viihde Sportin parissa, joka tuo laajan perinteisen urheilun valikoiman rinnalla nykyään myös elektronista urheilua katsojien nautittavaksi.

Kiinnostus mobiilipelaamiseen kasvaa

Mobiilipelaamisen isoja etuja verrattuna perinteiseen PC- ja konsolipelaamiseen ovat suuret pelaajamäärät ja pelaajien helppo liikkuvuus. Pelaajia on näin helpompi saada turnauksiin. Pieniä paikallisia turnauksia pystyy myös järjestämään suhteellisen helposti, koska paikalle ei tarvitse tuoda pc-laitteita vaan ainoastaan ihmisiä. Kaikilla on aina jokin mobiililaite mukanaan, ensi syksystä lähtien myös 5G-laitteita.

Elisa Viihde on järjestänyt kuluvana vuonna useita, jopa kansainvälisesti merkittäviä mobiilipelaamisen kokonaisuuksia. Elisa Viihteen hallitsema e-urheilun tuotannollinen ja teknologinen osaaminen ovat tuoneet uudenlaisen kilpapelaamisen kokemuksen niin e-urheilun tapahtumiin kuin kotikatsomoihin.

“Oli upea nähdä, että jopa Slushin kaltaisessa tapahtumassa satapäinen yleisö hurraa ja jännittää, kenestä kruunataan ensimmäinen 5G-pilvipelaamisen kuningas”, Koski kertoo.

5G:n ansiosta mobiilipelaamisesta saattaakin tulla seuraava iso e-urheilun alue. Sosiaalinen reaaliaikainen mobiilipelaaminen ja yhdessä viihtyminen yleistyvät 5G-verkon kattavuuden kasvun mukana.

5G avaa useita uusia ovia mobiilipelaamiseen

“Olemme vasta alussa siinä, mitä kaikkea 5G mahdollistaa mobiilipelaamisessa. 5G on niin iso muutos, että se avaa täysin uusia ovia ja mahdollisuuksia. Meidän roolinamme Elisa Viihteessä on tehdä mahdollisuuksista totta“, Teemu Koski kertoo.

“Esimerkiksi 5G voi tuoda todeksi AR:n (lisätty todellisuus) ja VR:n (virtuaalitodellisuus) mobiilipelaamisessa. Kun 5G mahdollistaa 4K-tasoisen teräväpiirtovideon, olemme tekemässä futuristisesta pelaamisesta totta”, Koski visio.

Ensin 5G-verkon pitää kuitenkin yleistyä ja 5G-laitteiden tulla kuluttajien ulottuville, mikä tapahtuu ensi vuoden syksyn aikana. Elisa avaa kaupallisen 5G-verkon heti, kun se on toimiluvan puitteissa mahdollista eli alkuvuodesta 2019.

Mobiilipeliturnaus eri puolilla Suomessa 2019 aikana

Elisa Viihde ja Hatch järjestävät vuonna 2019 yhdessä mobiilipeliturnauksen, jonka osakilpailuja pelataan ympäri Suomea. Kiertueen paikkakunnat ja päivämäärät tarkentuvat myöhemmin.

Lue lisää e-urheilusta: E-urheilu kerää yhä isompia katsojamääriä ja kasvaa lajina